Waarom gehoorzaamt iemand aan "stemmen in het hoofd"?

Naar aanleiding van een eerdere vraag over stemmen in het hoofd:

Je leest wel eens dat iemand een misdrijf "moest" begaan, omdat hij stemmen hoorde die hem daartoe opdracht gaven.

Ik hoop dat dit niet respectloos klinkts, maar -
A
ls ik tegen zo'n persoon zou zeggen dat hij in de sloot moet springen, zou hij dat dan ook doen? Ik vermoed van niet. Ook als ik het honderd keer zou zeggen, zou hij het niet doen. Hij zou hooguit boos worden (terecht natuurlijk).

Maar als die stemmen een opdracht geven, gaat die persoon die opdracht ineens wel uitvoeren.

Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk omdat die stemmen onbewust van jezelf af komen. Als iemand anders het zegt, wil dit niet zeggen dat diegene dat wil. Je kunt niet iemand jouw wil opleggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat hij geen keuze heeft, als hij het kon laten, dan liet hij het wel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En _waarom_ heeft hij dan geen keuze? Als ik roep dat hij in de sloot moet springen, heeft hij plotseling _wel_ een keuze. Of niet?
(hehehe)
Zoals Biertje ook al zegt. Die stemmen zijn onbewust van die persoon zelf. Alleen denken ze zelf dat het de stem is van iemand anders. In principe hebben ze zichzelf aangezet om dat misdrijf te plegen.
iig dat denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi calculator,

Waarschijnlijk omdat deze stemmen dreigementen uiten bij het niet uitvoeren van de opdracht waardoor hij/zij gestraft zal worden. Ook al zijn de stemmen uiteindelijk een en dezelfde persoon degene die lijdt aan deze aandoening ervaart het als realiteit. En ik vraag me weleens af of deze mensen niet in staat zijn om meer te horen dan wij ..misschien zijn de stemmen wel echt maar is het iets wat de gemiddelde mens niet kan horen en staan deze mensen open voor andere waarnemingen die ze niet onder controle hebben..maar dat is meer een filosofische gedachte
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het kunnen dat zo'n persoon die stemmen hoort zo verschrikkelijk in de knel zit en dat niet kan/durft/wil uiten en het daarom uitschreeuwt van binnen, maar diezelfde rem er tevens voor zorgt dat die stem niet erkent wordt als iets van zichzelf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat stemmen in je hoofd zo verdomd echt kunnen lijken dat je denkt dat het waar is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik tegen zo iemand zeg dat hij in de sloot moet springen, klinkt dat nog echter. Dan zal hij dat dus doen, zeg jij?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee want als jij het zegt, zeg jíj het en dat is wat anders dan de stem ín het hoofd...